Rodinný biznis na križovatke
Rozhovor s Michalom Šubínom, Máriom Fondatim a Martinom Mičákom o novej komunikačnej platforme na výmenu informácií o rodinnom podnikaní – časopise zameranom na rodinné podnikanie.
Prečo ste sa rozhodli vydávať časopis pre rodinné firmy?
Michal Šubín:
Našou ambíciou nie je časopis pre rodinné podnikanie. Chceme sa venovať komplexnému vzťahu rodiny, rodinného podnikania a rodinného majetku. Rodinné podnikanie je pre spoločnosť základným kameňom jeho hospodárstva. Avšak zachovanie rodinného majetku a jeho rozvoj je predpokladom pre prežitie v budúcnosti – či už samotnej rodiny ale aj celej spoločnosti. Evidujeme zásadný rozdiel medzi podnikaním rodín na Slovensku a napríklad v Čechách. Tam sú rodinné firmy aktívne v expanzii mimo ČR a pomáhajú tak rastu vplyvu samotnej krajiny. Tento trend u nás chýba.
Podnikateľský sektor na Slovensku sa komplikuje, a to nielen v sektore rodinných firiem, ale aj všeobecne. Podnikanie rodinných firiem aktuálne v mnohých prípadoch determinuje prirodzená a nevyhnutná generačná výmena. Práve teraz žijeme v období, keď zakladatelia prvých porevolučných firiem prirodzene prichádzajú k poznaniu, že svoje “žezlo” musia odovzdať ďalšej generácii. Samozrejme, reagujeme aj na univerzálne zmeny v dynamike trhu, ale z nášho pohľadu má naň najväčší dopad práve táto generačná výmena.
Tá so sebou prináša množstvo otázok, ktoré bývajú nielen, že nezodpovedané, ale často v rodine ani nikto nemal odvahu ich položiť. Môžeme ich zarámcovať do troch základných tém: prvou je nevyhnutnosť, aby rodič, ktorý bol doteraz ultimátnou autoritou, odovzdal svoju moc iným. Druhou témou je zmena v manažmente. A treťou, že keď sa rozhodnutia v rámci prvých dvoch okruhov prijmú, musia byť vykonané správne z právneho, daňového aj organizačného hľadiska. Tieto tri témy spojili naše spoločnosti dokopy.
Rozoberme si teda jednotlivé oblasti. Začnime organizačným hľadiskom.
Mario Fondati (FONDATI&PARTNERS): Špecializujeme sa na manažérske a personálno-poradenské služby, najmä v oblasti rodinných firiem a nástupníckeho procesu. Pri generačnom prechode je dôležité zvážiť synergie nielen medzi rodinnými nástupcami pri riadení firmy, ale aj medzi súčasnými zamestnancami a manažérmi, ako aj tými, ktorí do firmy prídu. To znamená, že v rámci tohto prechodu je potrebné nanovo nastaviť organizačnú štruktúru, prerozdeliť kompetencie pri riadení firmy. Je dôležité myslieť na tento proces v širšom kontexte.
Niektoré firmy potrebujú pomoc pri štandardizácii procesov, pretože počas 20 až 30 rokov svojho vývoja rástli a rozvíjali sa, a konsolidácia procesov nie vždy zodpovedala ich rastu. Naše manažérske a personálno-poradenské služby sa zameriavajú práve na tieto témy – ako zladiť procesy a riadenie firiem prostredníctvom ľudí a efektívneho manažmentu.
Ďalšou oblasťou sú právne a daňové aspekty medzigeneračného prechodu.
Martin Mičák (ARDEN LEGAL & TAX):
Áno, môžete veľa vecí vymyslieť či naplánovať, ale je kľúčové, aby boli implementované po právnej a daňovej stránke správne. V celom procese zastrešujeme daňové a právne záležitosti spojené s transformáciou podnikania, vytvorenia vhodných štruktúr a daňového plánovania. Pomáhame majiteľom a ich nástupcom, aby reorganizácia majetku a medzigeneračný prechod kapitálu boli zrealizované právne bezpečným spôsobom a bez negatívnych daňových dopadov. Po právnej stránke dohliadame, aby rôzne rodinné dohody mali aj adekvátny právny formát, mali svoju právnu vymáhateľnosť a ošetrili to, čo bol zámer pri ich formulácii. Riešime tiež vhodné právne nastavenie vzťahov v rodine, vrátane celého komplexu súvisiacich právnych a daňových otázok, s ktorými sa rodina stretáva, napríklad prevody podnikov, dedenie, BSM, rozvody ale aj súdne spory členov rodiny.
Prečo je dôležité venovať sa týmto témam v podobe nového časopisu?
MŠ: Ako som spomínal v úvode, rodinné podnikanie a jeho transformácia je multidisciplinárny projekt. To nie je jazda jedného poradcu ….. Každý z nás sa špecializuje na svoj špecifický segment a vytvorili platformu sme pre výmenu informácií a skúseností. Venujeme sa tomuto segmentu podnikania od jeho začiatku, takže verím, že máme čo povedať. Máme za sebou desiatky spoločných projektov, veľmi špecifických zážitkov a skúseností s rôznymi organizáciami. Prostredníctvom magazínu by sme chceli sprostredkovať informácie, ktoré máme z praktického výkonu, nie len teoreticky naštudované, ale priamo a z prvej ruky prežité, u nás alebo v zahraničí. Vidíme, že priestor, v ktorom rodinné podniky fungujú, sa komplikuje a otvárajú sa témy, ktoré boli dosiaľ dlhodobo uzavreté a s ktorými v našom podnikateľskom priestore zatiaľ neexistuje všeobecná úspešná skúsenosť. Účelom magazínu má byť poskytnutie inšpirácie rodinám, ako naložiť s vlastným podnikaním a majetkom v dlhodobej perspektíve. Tento segment si vyžaduje multidiciplinárne riešenia, preto spolupracujeme ako tri partnerské inštitúcie, pretože naše služby sú komplementárne.
MF: Jednou z dôležitých úloh tohto časopisu je poskytovať informácie o rodinnom podnikaní a rodinnom biznise, ktoré sa k rodinám často nedostávajú. V posledných rokoch mnohé rodiny zdôraznili, že im chýbajú informácie o tom, ako správne realizovať reorganizácie, nastaviť vzťahy, vyškoliť a nahradiť zamestnancov, či riešiť vzťahy po reorganizácii. Tieto informácie nie sú bežne dostupné vo verejnom priestore a niektoré rodiny majú v tejto oblasti informačné vákuum. Mimochodom, toto nie je problém len „postkomunistických“ krajín. Absenciu potrebných informácii evidujú aj na západe, kde medzigeneračné prechody prebiehajú de facto neustále.
MŠ: Ide nám o to, aby sme čitateľom poskytli kvalitné informácie. Mnohí si myslia, že naša práca je len o tom, čo spravíme s majetkom, napríklad, že prídeme na spôsob ako ho odovzdať potomkom. V skutočnosti je to veľmi komplexná záležitosť a do celého procesu vstupuje množstvo faktorov. Nechceme sa tváriť, že robíme atómovú elektráreň, každopádne ale každé rozhodnutie má obrovský dosah na rodinu, jej okolie, podnikanie a firmu. Nie je to teda len o rozhodnutí „dnes odovzdám majetok deťom“. Môže to takto jednoducho vyjsť, ale aj nemusí a našou úlohou je práve zvýšiť šance na úspech celého procesu.
Máte dlhoročné skúsenosti s poradenstvom pre rodinné firmy, medzigeneračným prechodom a ochranou rodinného majetku. Na čo sa snažíte pri komunikácii tém poukazovať?
MF: Venujeme sa tejto oblasti viac ako desať rokov, prinášame obsah o nástupníctve a jeho neustály vývoj ukazuje, že firmy a rodiny potrebujú získavať tento obsah rôznymi kanálmi. Jedna možnosť je časopis, iné sú podcasty, články v médiách či organizácia eventov. Pracujeme s potrebami rôznych generácií, preto prispôsobujeme spôsob šírenia obsahu. Poukazujeme na praktické riziká zvládnutého nástupníctva a benefity dobrého plánovania a realizácie, čo je časovo náročné.
MŠ: Hlavným dôvodom, prečo hovoríme o inšpirácii, je fakt, že každý podnikateľský príbeh je skutočne jedinečný. Každá firma má svoje unikátne pozadie, každá rodina má svoje pravidlá a spôsob fungovania, ako aj svojich členov, ktorí prispievajú k jej dynamike rôznymi spôsobmi. Z tohto dôvodu nemôžeme poskytnúť univerzálny návod alebo univerzálne riešenie. Naša úloha spočíva v poznaní tohto špecifického prostredia a následne poskytovaní odporúčaní na mieru.
V akých oblastiach teraz najčastejšie pomáhate firmám, čo je ten aktuálny problém? Druhá generácia alebo niečo podobné?
MŠ: Na začiatku sme sa zameriavali hlavne na prechod rodinného podnikania, to bolo tradične prvé zadanie. Z tohto úvodného zadania potom začali vyplývať nové a nové témy. V súčasnosti sa však čoraz viac objavuje aj téma manažmentu, ktorá ešte pred pár rokmi nebola primárna, pretože zakladatelia boli stále pri sile. Síl ale ubúda, deti rastú a nachádzajú svoje miesto. A to nemusí byť práve v rodinnom podniku.
MF: Naše témy sú čaraz viac o rozvoji kľúčových ľudí v oblasti mäkkých zručností, nastavovaní firemnej kultúry a spolupráce majiteľov s manažmentom, ako aj o budovaní vzťahov. Veľa projektov máme v oblasti obsadzovaniadôležitých pozícií vhodnými kandidátmi, ktorí zabezpečia ďalší rozvoj rodinných firiem.
MŠ: . Ďalšou témou, ktorá je dnes omnoho aktuálnejšia, je predaj rodinných firiem. Pred niekoľkými rokmi o tom mnohí ani neuvažovali, no dnešná situácia to výrazne zmenila. Dnes už nejde len o firmy a o denný výkon členov rodiny v nich, ale hlavne o majetok rodín. Toto je zásadná zmena optiky, ktorou dosiaľ zakladatelia rodinných firiem nahliadali na svoje podnikanie a aktuálne aj základná téma, o ktorej by všetci, ktorých sa to týka, mali uvažovať.
A s tým súvisí aj téma rozvoja ďalšej generácie.
MF: Rodinné firmy, fungujúce 20 rokov a viac, zistili, že to, čo kedysi stačilo na rozvoj firemnej kultúry a manažmentu, dnes už nie je dostatočné. V súčasnosti je potrebné viac rozvíjať u manažérov, nástupcov a rodinných príslušníkov mäkké zručnosti spojené s riadením ľudí, vytváraním tímov, firemnou kultúrou a motiváciou zamestnancov. Radíme majiteľom, ako si udržať a motivovať kľúčových ľudí, najmä vzhľadom na nedostatok kvalitných a kvalifikovaných pracovníkov na trhu, ktorému čelia aj medzinárodné firmy. Ekonomická situácia a rýchle tempo sveta dnes významne ovplyvňujú rozhodnutia druhej generácie o pokračovaní v rodinnom biznise. Mladí ľudia majú svoje vlastné názory a predstavy o kariére, ktoré často nezapadajú do rámca rodinného podnikania. Pre mnoho firiem je otázka, či druhá generácia prevezme rodinný biznis, veľmi aktuálna. Často si mladí radšej vyberajú menej náročnú cestu zamestnanca mimo rodinnej firmy. Navyše, časté odchody mladých ľudí do zahraničia nútia rodinné firmy viac zapájať manažérov, ktorí nie sú členmi rodiny a zainteresovať ich napríklad aj do akcionárskych štruktúr, samozrejme, s majoritnou kontrolou zo strany rodiny.
Kontrolné mechanizmy často súvisia s možnosťami legislatívy. Je to tiež oblasť na ktorú by rodinné firmy mali zamerať svoju pozornosť?
MM: Komplexný a dynamický daňový systém na Slovensku kladie rodinám často prekážky, pokiaľ ide o proces reorganizácie a vhodné nastavenie majetkových a rodinných vzťahov. Je preto veľmi dôležité poznať zaužívané a overené postupy, prostredníctvom ktorých je možné docieliť vopred zadefinované ciele členov rodiny. Či už ide o odovzdanie majetku druhej alebo tretej generácii, odovzdanie časti firmy manažérom alebo aj predaj celej rodinnej firmy investorovi. Každopádne treba povedať, že slovenská legislatíva nie je prispôsobená pre rodinné podnikanie. Napríklad je problematická rigidita dedičského práva, absencia tzv. predmanželskej zmluvy alebo aj absencia daňových výhod pre prevody majetku v rámci rodiny.
MŠ: Snažíme sa to ovplyvniť, treba sa však triezvo pozrieť na to, do akej miery je to skutočne možné. Môžeme aktívne komunikovať s ministerstvom financií, avšak na dosiahnutie určitých zmien je potrebná rekodifikácia Občianskeho zákonníka. Naše postupy a procesy sú nastavené, no systém umožňuje rôzne rozhodovanie, a to aj v kauzách, ktoré sú si podobné. To predstavuje problém, keďže každé takéto, napríklad súdne, rozhodnutie môže byť odlišné, ale zároveň správne.
Akým spôsobom sa snažíte o úpravu legislatívy v oblasti rodinného podnikania a ochrany rodinného majetku?
MM: Okrem povinného sledovania zmien v predpisoch sa snažíme priamo zasahovať do ich tvorby, či už zasielaním pripomienok k zákonom alebo ich konzultáciami s ministerstvami. Tiež konzultujeme prípravu predpisov najmä v daňovej oblasti prostredníctvom rôznych združení, najmä Slovenskej asociácie finančníkov, ktorá je v tomto smere mimoriadne aktívna. Ako Michal spomenul, na Slovensku je potrebná komplexná rekodifikácia občianskeho práva, podobne ako v Českej republike alebo iných vyspelých právnych systémoch.V tomto určite legislatívne snahy na Slovensku zaostávajú. Ako príklad môžem uviesť snahu o zavedenie rodinnej nadácie, ktorá by bola určite prínosom v oblasti rodinného podnikania. Nakoniec však jej zavedenie neprešlo legislatívnym procesom, a to bez adekvátnej a racionálnej argumentácie.
Každý z vás teda vkladá do spolupráce s rodinným biznisom svoje jedinečné schopnosti a hlavne skúsenosti. V čom je jedinečné vaše zoskupenie poradcov v oblasti ochrany a správy rodinného majetku, nástupníctva, rozvoja ďalšej generácie a legislatívy?
MM: Každý proces reorganizácie rodinného podnikania alebo odovzdanie štafety ďalším generáciám nie je len o práve a daniach, je to aj o príprave ľudí na prevzatie firmy, správnej komunikácii a pomoci majiteľom dobre zadefinovať ciele. Je to rovnako o sprevádzaní rodiny pri celom procese a riešení konfliktov, ktoré pri tom celom môžu vzniknúť. Je preto nevyhnutné, aby všetky tieto oblasti boli pokryté a klient dostal pridanú hodnotu vo všetkých smeroch. Preto aj z množstva riešených prípadov vnímame, že oblasti nášho pôsobenia sa vzájomne dopĺňajú a práve ich kombináciou vieme najlepšie splniť očakávania klienta. Ako príklad môžem uviesť prípravu a vyladenie rodinnej ústavy v rozvetvenej rodine. Vieme ju samozrejme pripraviť, ale v prevažnej väčšine prípadov nemáme ambíciu ju riešiť s klientom. Som presvedčený, že na jej tvorbu nemožno nazerať právnickými, často prehnane formalistickými očami, ale viac ľudsky, poznajúc dôverne rodinu, jej vzťahy, históriu a očakávania. Na to sú práve dôležité manažérske a personálne zručnosti a skúsenosti, kde využívame pomoc kolegov.
Ako prebieha proces spolupráce s vami?
MŠ: Prvý krok je vždy na strane klienta. Obvykle sa nikto na stretnutí neobjaví a nepovie, že chce niečo spraviť bez toho, aby ho k tomu viedol úprimný záujem. V prvom rade klient prejaví snahu riešiť problém, ktorý pociťuje. Potom nasledujú rozhovory o tom, čo chce klient dosiahnuť, čo ho trápi a ako má dosiaľ usporiadané podnikanie a rodinnú situáciu. Následne na našej strane načrtneme možné riešenia a s klientom ich rozpracujeme. FONDATI & PARTNERS z pohľadu manažmentu a ARDEN LEGAL & TAX z pohľadu práva, daní a ďalších vecí.
MF: Doplnil by som, že sa snažíme prinášať aj know-how a prax zo zahraničia tým, že sledujeme, ako sa tieto témy riešia medzinárodne a aké sú s nimi skúsenosti. Na Slovensku sme stále v prvom generačnom prechode, napríklad z hľadiska personálneho manažmentu. Keďže pracujeme aj pre medzinárodných klientov pôsobiacich na Slovensku, snažíme sa prepájať toto know-how pri obsadzovaní manažérskych pozícií, aby sme do rodinných firiem priniesli štandardizáciu procesov a medzinárodné zvyklosti, najmä pri riadení firiem.
MŠ: Zo zahraničia sa môžeme zatiaľ len inšpirovať. Nenájdeme tam priamu odpoveď na naše otázky. Prvá vec je, že vyspelé zahraničie už tieto témy riešilo dávno, najmä prvú generačnú zmenu, ktorá je zásadneodlišná. Môžeme sa však poučiť z toho, ako prvá generačná zmena v zahraničí ovplyvnila rodinný biznis neskôr. Nie je však možné tieto príklady mechanicky použiť v našom prostredí, pretože každý biznis a každá rodina sú jedinečné.
MM: Našou úlohou je zrealizovať ciele klienta a to prípravou potrebných dokumentov, posúdením krokov z pohľadu daní a tiež potrebnými ohláseniami verejným registrom. Napriek tomu, že sme limitovaní slovenským legislatívnym prostredím, aj tu je skoro vždy možné nájsť a implementovať vhodné riešenie. Pokiaľ má klient záujem o inštitúty, ktoré slovenské právo nepozná, napríklad rodinnú nadáciu alebo fond, vyberieme pre klienta vhodnú jurisdikciu, ktorá pre neho dáva zmysel z pohľadu cieľov, nákladov, flexibility a ďalších dôležitých faktorov. Následne ju v spolupráci s našou širokou sieťou poradcov vieme zrealizovať aj v zahraničí.
Máte odkaz pre čitateľov nového časopisu?
MŠ: Veríme, že bude pre nich užitočný a nájdu v ňom pre seba potrebnú inšpiráciu.
MF: Pracujeme pre klientov od Skalice až po Michalovce, od Dunajskej Stredy až po Oravu. Budeme sa snažiť šíriť osvetu a časopis Rodinný biznis distribuovať aj do regiónov. Nejde len o firmy, ale o celý ekosystém vzťahov. Rodinné firmy ovplyvňujú celé mestá a regióny, kde pôsobia. Zamestnávajú ľudí, tí vlastnia ďalšie majetky ako hotely či obchody, stavajú nové budovy. Takže aj úspešný prechod majetku v rodinnej firme a jej budúci rozvoj môže ovplyvniť mnoho ďalších ľudí v danej lokalite.
MM: Ak by každý čitateľ našiel v časopise aspoň jednu informáciu, čo bude mať pre neho pridanú hodnotu, tak to má pre nás zmysel. Chceme aj týmto spôsobom, popri konferenciách, ktoré pravidelne organizujeme po celom Slovensku, prispieť k šíreniu relevantných informácií rodinným firmám. Veľmi pociťujeme a klienti nám často vravia, že mimo hlavného mesta je obrovské informačné vákuum v tejto oblasti a to by sme chceli svojou troškou zmierniť.